معرفی گروه

گروه زيست شناسی تكوينی دانشگاه علم و فرهنگ

سلول های بنیادی به دلیل قابلیت منحصر به فرد خود در خود نوزایی( توان تقسیم با حفظ پتانسیل) و تمایز به انواع سلول ها نه تنها می‌توانند در شناخت ما از تکوین جنین، بافت و اندام های بدن انسان و عملکرد ژن ها موثر باشند، بلکه در توسعه داروسازی، پزشکی بازساختی و حتی پزشکی آینده نیز بسیار حائز اهمیت هستند. با توجه به گسترش روز افزون دانش سلول‌های بنیادی و کاربردهای موثر آن در درمان بیماری ها و سلامت انسان، آموزش های این رشته نیز گسترش یافته و شاخه‌های مختلفی را شامل شده است.

یکی از رشته هایی که با پیشرفت دانش سلول های بنیادی در در دو دهه اخیر در آموزش های کشورمان پایه گذاری شده، رشته زیست شناسی سلولی تکوینی می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. این رشته از شاخه های علم بیولوژی می باشد که در آن مباني بيولوژي سلولي و مولكولي، بافت شناسي و جنين شناسي مولكولي و تحليلي و ساير نظام هاي زيستي و غير زيستي، مكانيزمهاي رشد و نمو سلول و جنين جانوران، مورد بررسي قرار مي گيرد. همچنین مطالعه تكوين براي فهم ساير زيست شناسي كاملا ضروري و حائز اهميت است.

نمونه هايي از كاربردهاي اين علم: طراحي داروهاي جديد بر اساس شناخت بيوماتريكس توسعه تحقيقات مهندسي بافت Tissue Engineering بيوتكنولوژي زخم  Matrix biology، سلول تراپي و توسعه تحقيقات در مورد سلولهاي بنيادي ( Stem cell ). در جمع بندي، زيست شناسي تكويني امروزه چهارچوبي را براي تلفيق ساير علوم زيستي، نظير بيولوژي مولكولي- زيست شناسي سلولي- فيزيولوژي- آناتومي- نوروبيولوژي- ايمنولوژي- اكولوژي- تكامل و تحقيقات مربوط به سرطان و.........فراهم كرده است.

از اهداف این رشته کاربردی بودن آن در سلامت جامعه می باشد که امید است با آموزش هایی که در این رشته صورت می گیرد پیشرفت های نوینی در این زمینه برای کشورمان حاصل آید.